האם גם לך זה מוכר?- תופעת הסרטונים הוויראלים

גאנגנם סטייל, הארלם שייק, שיר הכוסות ועוד מאות אלפי סרטונים ויראליים נמצאים ברשת, ועל כולם שמענו. איך סרטון הופך לכה מפורסם? בנוסף, ראיון עם נוי אלוש- אמן הויראליות הישראלי הנודע ביותר בעולם

כמה פעמים הלכתם ברחוב ושמעתם מאחת החנויות מנגינה של שיר מוכר? האם צפיתם בחבריכם השונים מפרסמים את אותו הסרטון שוב ושוב, שכבר ראיתם עשרות פעמים? זוהי תופעת הוויראליות. אולם סרטונים אלה אינם בהכרח בעלי תוכן אינטלקטואלי, עלות הפקתם אינה גבוהה, העלילה אינה תזכה את היוצרים באוסקר או אמי ולעתים מדובר גם בסרטון של כפחות מעשר שניות- אך צופים בהם מאות מיליונים אם לא מיליארדים של פעמים.

כל מי שמעלה סרטון לרשת שואף שכמה שיותר גולשים יצפו בו. כאשר סרטון זוכה להרבה צפיות הוא זוכה לכינוי סרטון וויראלי. הכינוי וויראלי מגיע מלשון Viral, ומתייחס לדרך בה וירוס מתפשט במהירות, על ידי שכפול. עם התפשטות המצלמה המובנית בטלפונים סלולריים והתפתחות הטכנולוגיה, חלה עלייה בכמות הסרטונים הוויראליים. העלות הנמוכה, כמו גם הקלות בה ניתן להפיץ סרטונים, מאפשרים לציבור לצלם באמצעות טלפונים סלולריים, לערוך ולהפיץ ויראלית את תכניהם במקומות שונים. במרבית הפעמים סרטונים אלו נעשים על ידי חובבנים למטרות הנאה, אך לעתים גם החברות הגדולות משתמשות בכלי הויראליות משום שגם הן מודעות לכוחה של המרשתת.

פופולאריות על הגלובוס

פלאפון ומחשב גם יחד- דאבל וויראליות
כולנו מכירים המוני סרטונים וויראליים- חלק אנו יותר אוהבים וחלק פחות, אך הסרטונים מגיעים בכל מיני סגנונות ותחומים. ישנם סרטונים שאנו מחקים ובעצם הופכים לשלנו ומעבירים אותם לעולם, למשל- הארלם שייק. סרטון שהפך לוויראלי לאחר ששלושה סינים רקדו בצורה מופרעת לצלילי המוזיקה של תקליטן אמריקני. הסרטון הפך במהרה לפופלארי ונצפה ביותר. אולם מדובר בסרטון של 40 שניות בו שלושה אנשים רוקדים, אך ניתן לראות שהסרטון הפך וויראלי ברמה עולמית בכך שגרם לאנשים ברחבי העולם ליצור סרטון דומה, דבר הנקרא פארודיה- יצירה המחקה באופן קומי יצירה אחרת. הפרודיה תגיע כמעט לאחר כל סרטון וויראלי. סרטונים וויראלים נוספים שהצופים הפכו לשלהם הם משחק הסכין ושיר הכוסות.
ויראליות אחרת היא ויראליות מוזיקלית, סרטון אשר נהיה מפורסם בשל המוזיקה והייחודיות שלו- כמו, גאנגם סטייל. הלהיט הקוריאני ששבר במהרה את שיא מילארד הצפיות ביוטיוב, הוכרז כסרטון שנצפה הכי הרבה פעמים בתקופה הכי קצרה- כלומר,
הכי ויראלי. סרטון זה מושמע במעודונים ובמסיבות וגם הופיע באמצעי תקשורת שונים ברחבי העולם כמו 
תוכניות טלוויזיה, סרטים, תוכניות רדיו ומקורות מדיה אחרים.

וויראלי כחול- לבן

אמן הויראליות- נוי אלוש

אמן הויראליות- נוי אלוש

נוי אלוש הוא צעיר תל אביבי אשר הספיק להגיע ללמעלה מ20 מיליון צפיות על סרטוניו שיצר בציוד מינימלי וללא השקעה כספית מופרזת וביניהם כמה מוכרים כמו- 'רוצה בנות', שיר המחאה החברתית של 2011 ו'מירי רגב היא שכונה! כפיים". אך אחד הסרטונים המפורסמים ביותר שיצר נקרא "זנגה זנגה", בו מוצג נאומו של מועמר קדאפי, שליט לוב. אלוש טען כי תנועותיו וחזרת המילים של קדאפי גרמו לו לחשוב על הרעיון לסרטון. כפי שאמר, "והכי חשוב, הוא אמר את אותן המילים פעמיים… זה היה נשמע כמו פזמון של איזה שיר פופ כזה'.
לאחר שהעלה לרשת את הסרטון עליו עבד כחצי שעה, אלוש הפך ללהיט. 30 סוגים של מוצרים זכו לכינוי 'זנגה זנגה', מסעדות ובתי קפה ברחבי העולם זכו לכינוי זה, בנוסף, הסרטון שודר בערוצים שונים ברחבי העולם, איטליה, לבנון, מצרים, לונדון, ארה"ב ומדינות רבות נוספות. יתר על כך, בעקבות הלהיט, נרשמה על אלוש כתבה במגזין הנחשב "הניו יורק טיימס" והוא זכה לביקורות מעודדות מאוד מכל רחבי העולם, ואף ממדינות ערב.סרטון זה נוצר בזמן התקוממות של המתנגדים בלוב כנגד שלטונו של קדאפי, ואף הפך לסמל של המאבק. לאחר שחברי האופוזיציה הלובית פרסמו את הסרטון באתר האינטרנט שלהם, קדאפי עצמו נחשף לסרטון והורה למתנגדיו להכין 'סרטון תגובה', משום שחשב שאת הלהיט יצרו מתנגדיו. בנוסף, באיראן ביקשו מאלוש לסייע במרד שהם מתכננים גם כן, ולהכין להם רמיקס של המנון המדינה ושל נאומי מנהיגיהם לקראת הפגנה. סרטון זה מבליט את כוחה של הוויראליות ומוכיח שבאמצעות טיימינג נכון ונושא אקטואלי- ניתן להשפיע על העולם.

אז איך עושים את זה?

ברשת ישנם מיליארדים של סרטונים, ורק הטובים מביניהם זוכים לפרסום והצלחה ומוגדרים כוויראלים. אז אם הינכם מעוניינים ליצור להיט וויראלי, הנה כמה טיפים ורעיונות מנוי אלוש-

1. סרטון וויראלי הוא סרטון מפתיע ובלתי צפוי. לכן, פשוט קחו את כל הכלים שיש לכם ותהיו יצירתיים, גם אם זהו הרעיון המשוגע והמוזר ביותר שאתם יכולים להעלות על דעתכם.
2. סרטון מצליח בזכות רמת החשיפה שלו ברשתות החברתיות. נסו לחשוב מה יכול לעניין את העולם, נסו לחשוב כיצד  לפרסם את הסרטון בצורה האפקטיבית ביותר ולפנות אל הקהל שיימשך אליו.
3. כיום אין צורך בתוכנות עריכה יקרות ומשוכללות, מספיק לקחת את המכשיר הנייד שלכם- לצלם וודיאו ולצרף מוזיקה, ואתה והחתול שלך שלך תזכו לתהילת עולם.
4. אחד מהדברים שמושכים את תשומת הלב של הקהל הוא תזמון נכון ואקטואליות. למשל, הקליפ 'זנגה זנגה' הופץ בעיצומה של ההתקוממות כנגד שלטונו של קדאפי והיה הנושא העיקרי בשיח הציבורי, מה שתרם לפופולאריות של הסרטון.

 

היום ליותר מ-1,847,234,000 (כן, ספרנו) בעלי הטלפונים הסלולריים המשוכללים, ישנה האפשרות להפוך לכוכבי רשת וכפי שניתן ללמוד מאלוש, ומסיפורי הצלחה רבים אחרים- יצירת סרטונים וויראלים איננה תלויה בהכרח במאמצים רבים או בהון תועפות. אז אם אתם רוצים לצור סרטון וויראלי- קחו מצלמה, חברים, ורעיון משוגע, וצאו להכין סרטון שייכבוש את העולם!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s